Aktualności

Inspekcja Transportu Drogowego chroni rodzimych przewoźników

 

Choćby w trakcie kontroli drogowych około 50 proc. skontrolowanych pojazdów należy do przewoźników z zagranicy. Chcemy chronić rodzimą branżę transportową przed przejawem nieuczciwej konkurencji przewoźników z zagranicy. W firmach, które były skontrolowane, jest sporo nieprawidłowości i nadużyć, chcemy eliminować takie przypadki – podkreślił Alvin Gajadhur.

Wiceminister Infrastruktury poinformował natomiast, że Rada Ministrów przyjęła dziś projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Przepisy nakładają na przewoźników z UE, jak również spoza UE, wymagania dotyczące zatrudnienia kierowców, które muszą być spełnione przy realizacji usług transportowych na terenie Polski.

– Firmy będą musiały przedstawiać umowy i warunki, na których zatrudniają kierowców, aby rynek usług transportowych był jednolity, niezakłócany.

Te przepisy są po to, aby zlikwidować szarą strefę, która może mieć miejsce jeszcze na terenie Rzeczypospolitej. Szarą strefę, która jest związana z podmiotami, których kapitał nie jest „narodowości” polskiej, czy nie pochodzi z Unii Europejskiej. To dobre przepisy, na które czeka polska branża transportu drogowego, one chronią interesy, zachowują uczciwą konkurencję. Wszyscy ci, którzy chcą realizować działalność transportową na terenie Rzeczypospolitej, muszą stosować się do takich samych przepisów, do jakich stosują się już polskie firmy transportowe – podkreślił wiceminister Rafał Weber.

Zwrócił również uwagę, na korzyści finansowe dla polskich przedsiębiorców transportowych, wynikające z przyjętych zmian.

– Te przepisy, w ramach ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, również obniżają koszty zatrudnienia pracowników. Wychodzimy naprzeciwko oczekiwaniom przedsiębiorców. Z drugiej strony jest to też korzystne dla kierowców, ponieważ będą na rękę zarabiać więcej. Ocena skutków regulacji, która została dołączona do projektu, pokazuje, że kierowca w transporcie międzynarodowym będzie mógł zarobić rocznie netto średnio 1600 zł więcej. Jest to wymierny efekt finansowy ustawy, której projekt został dzisiaj przyjęty przez Radę Ministrów – dodał wiceminister Weber.

Podejmowane działania, zarówno kontrolne, jak i legislacyjne, mają chronić polski rynek transportowy i zapewnić warunki do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Współpracujemy Z:

ZOSTAŃ CZŁONKIEM STOWARZYSZENIA